Advertisements

Αρχαία δέντρα, πορτρέτα του χρόνου

arxaia dentra

Ορισμένοι φωτογράφοι ειδικεύονται στα πορτρέτα ανθρώπων, κάποιοι ταξιδεύουν στους πιο απομακρυσμένους προορισμούς για να απαθανατίσουν την άγρια ζωή, άλλοι εμπνέονται από τα φυσικά τοπία. Η Μπεθ Μουν θα μπορούσε να ανήκει και στις τρεις κατηγορίες, μόνο που η φύση της δουλειάς της είναι λίγο διαφορετική. Εδώ και περίπου 15 χρόνια, η Αμερικανίδα φωτογράφος γυρίζει τον κόσμο αναζητώντας υπεραιωνόβια δέντρα, τα οποία γίνονται οι «πρωταγωνιστές» μιας σειράς ασπρόμαυρων πορτρέτων με τίτλο «Αρχαία δέντρα: πορτρέτα του χρόνου». Τραβηγμένες με αναλογική μηχανή και τυπωμένες με τη δύσκολη και χρονοβόρο μέθοδο της πλατινοτυπίας, οι εικόνες της καλύπτουν ένα ιδιαίτερα ευρύ φάσμα τόνων του γκρι και ξεχωρίζουν για το βάθος και τη φωτεινότητά τους.

Από τα επιβλητικά, απειλούμενα μπαομπάμπ της Μαδαγασκάρης έως τις γηραιότερες δρυς της Βρετανίας και από τα 4.000 ετών πεύκα της Καλιφόρνιας μέχρι την παράξενη Dracaena -δρακόδεντρο ή «αίμα του δράκου» για τους ντόπιους- που φυτρώνει αποκλειστικά στο νησί Σοκότρα στον Ινδικό Ωκεανό: επικεντρώνοντας τις έρευνές της σε βιβλία Ιστορίας και Βοτανολογίας, σε αρχεία δασικών υπηρεσιών, άρθρα στον Τύπο και μαρτυρίες ταξιδιωτών, η καλλιτέχνις επιλέγει δέντρα με βάση τη μεγάλη ηλικία, το τεράστιο μέγεθος ή την αξιοσημείωτη ιστορία τους. Για παράδειγμα, το μεγάλο μπαομπάμπ της Νοτίου Αφρικής πιστεύεται πως προσέφερε καταφύγιο στους μαχητές του αντι-απαρτχάιντ κινήματος, ενώ σύμφωνα με τον θρύλο ο κορμός της υπεραιωνόβιας βελανιδιάς του δάσους Σέργουντ χρησίμευε ως κρησφύγετο για τον Ρομπέν των Δασών και τους άντρες του. Ελπίδα της Μουν είναι ότι οι εικόνες της συμβάλλουν στην ανάδειξη και προστασία των «μεγαλύτερων και γηραιότερων ζωντανών μνημείων της Γης», όπως τα αποκαλεί η ίδια, τα περισσότερα εκ των οποίων αντιμετωπίζουν ποικίλες απειλές.

Παλαιότεροι πειραματισμοί

Στο παρελθόν, η Μουν είχε πειραματιστεί με μια ευρεία γκάμα θεμάτων, πάντοτε όμως επιστρέφει στο φυσικό περιβάλλον. Στην ενότητα «Ελθέτω η βασιλεία σου» επιχειρεί να αναπαραστήσει τις ιεροτελεστίες που συνέδεαν τον άνθρωπο με τα υπόλοιπα είδη του ζωικού βασιλείου από τις απαρχές της ανθρωπότητας. Τη σειρά «The Savage Garden» συνθέτουν πορτρέτα σαρκοφάγων φυτών, ενώ ένα ζευγάρι κορακιών είναι οι ήρωες της σειράς «H σπηλιά του Οντίν». Η πιο πρόσφατη ενότητα έργων της, με τίτλο «Diamond Nigths», αποτελείται από έγχρωμα πορτρέτα δέντρων με φόντο τον έναστρο ουρανό ή το σέλας, επεξεργασμένα έτσι ώστε να μοιάζουν με πίνακες ζωγραφικής.

Από το 1999, η Μπεθ Μουν έχει παρουσιάσει δείγματα της δουλειάς της σε περισσότερες από 60 ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στις ΗΠΑ, την Ευρώπη, το Ισραήλ, τη Σιγκαπούρη και αλλού. Εργα της ανήκουν, μεταξύ άλλων, στις συλλογές του Μουσείου Καλών Τεχνών του Χιούστον και του Μουσείου Φωτογραφικών Τεχνών του Σαν Ντιέγκο. Το βιβλίο «Αncient Trees: Portraits of Time» κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Αbbeville Press. Περισσότερες πληροφορίες για την Μπεθ Μουν και το έργο της στην ιστοσελίδα www.bethmoon.com.

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ | Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Advertisements
Μοιραστείτε το!
Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin


ΚατηγορίεςΔιάφορα

Απάντηση

Αρέσει σε %d bloggers: